אדם אשר נפגע בתאונת דרכים זכאי לפיצויים. את הפיצויים הוא יקבל כאמור מחברת הביטוח של הנהג הפוגע (אם מדובר בהולך רגל) או מחברת הביטוח שביטחה את הרכב בו הוא עצמו נהג/נסע. כדי להקל על הנפגע נחקק חוק פיצויים תאונות דרכים ובכך, ללא צורך בהמתנה עד שיתברר מי אשם בתאונה, יוכל לקבל את הפיצויים המגיעים לו בצורה חלקה. אך בשביל להיות זכאי לפיצויים אלה יש לעמוד בתנאי החוק.

קשה להצביע על אדם רנדומלי ברחוב הישראלי שלא היה מעורב מעולם בתאונת דרכים. תאונות דרכים גבו יותר קורבנות מכל סוג אחר של תאונה בין אם זו תאונת עבודה או תאונה צבאית/מבצעית. יתרה מזאת, תאונות הדרכים בישראל גבו יותר חיי אדם מכל חללי מלחמות ישראל מקום המדינה. בגלל שתאונות דרכים קורות כאן כל הזמן, חשוב להיות מודעים לחוקים בנושא ובעיקר לדעת אילו פיצויים לאחר תאונת דרכים קטלנית מגיעים לנו. המחשבה הכל כך ישראלית ש"יהיה בסדר" במצבים כאלו היא שגויה וחשוב מאוד לפנות אל גורם מוסמך – עורך דין תאונות דרכים שיסייע לטיפול בנושא על מנת להבטיח את קבלת כספי הפיצויים.

החוק הסוציאלי

החוק לפיצוי נפגעי תאונות דרכים נחקק בשנת 1975 על מנת להבטיח פיצויים לאדם שנפגע בתאונת דרכים כאשר לנהג הרכב הפוגע לא היה ביטוח חובה תקף או במקרה של תאונת פגע וברח. במקרים מסוימים ייתכן אפילו שהולך הרגל התפרץ לכביש ונפגע מרכב חולף, ובכל זאת, הוא זכאי לקבל פיצויים. לשם כך הוקמה קרן ציבורית, להבטיח לנפגע את הפיצויים המגיעים לו על פי החוק במקרה בו אין חברת ביטוח (למשל, בתאונת "פגע וברח"). לאחר חקיקת החוק, נפגע בתאונת דרכים קטלנית זכאי לפיצויים ללא קשר אם הנהג הפוגע נמצא אשם בתאונה או לא. היכולת לקבל פיצויים תלויה במספר תנאי סף שהם חובה: פוליסת ביטוח חובה בתוקף, רישיון נהיגה בתוקף, התאונה מוגדרת כתאונת דרכים עפ"י חוק והתנאי ההכרחי ביותר הוא שהנפגע קיבל טיפול רפואי בסמוך לזמן התאונה.

מה מוגדר כתאונת דרכים

מרכיבי ההגדרה הנם:

• רכב מנועי (למשל, אופנוע, מכונית, משאית, טרקטור גלגלי)
  • נזק גוף (דהיינו, נזק רפואי, כולל נזק נפשי)
  • נזק הגוף נגרם כתוצאה משימוש ברכב מנועי (למשל, נהיגה/נסיעה, כניסה/יציאה מהרכב וכו')

על פי עקרונות אלה רכב נחשב לכל כלי תחבורה מנועי יבשתי. בעקבות עליית הפופולריות של האופניים החשמליים נשקל שינוי של החוק מספר פעמים אך לא יצא לפועל. כיום הם עדיין מוגדרים כאופניים ולא כרכב מנועי

פיצויים גלובליים ופיצויים מחברת הביטוח

פיצויים לאחר תאונת דרכים קטלנית למשפחתו של אדם אשר נהרג בתאונה הינם נושא רגיש ומורכב במיוחד. על פי החוק משפחתו של ההרוג זכאית לפיצוי בגין אובדן השכר עקב הפטירה (ככל שמדובר באדם שטרם הגיע לגיל פרישה). בנוסף, המשפחה/היורשים זכאים לפיצוי בגין כאב וסבל (סכום קבוע העומד על כ- 40,000-45,000 ₪). ככל שמדובר באדם שהותיר אחריו ילדים קטינים וכן בן/בת זוג, כל אלה (המכונים בשם "תלויים") זכאים לפיצוי בגין אובדן שירותי האב/אם/בעל/אישה. רכיב פיצוי נוסף הוא עבור הוצאות הקבורה ומצבה. אם המוות לא היה מידי (למשל במקרה בו אדם נפגע קשה/אנוש ושוהה באשפוז בבית חולים אולם עקב הפציעה הקשה הוא בסופו של דבר נפטר) , למשפחה זכות לתבוע פיצויים גם עבור ההוצאות והעלויות של טיפול באדם שנפגע, העזרה והסיעוד, עד למותו ..

איך נקבע גובה סכום הפיצויים לאחר תאונת דרכים עם הרוגים?

גובה סכום הפיצויים נקבע על פי מספר פרמטרים עיקריים: שיעור הנכות הרפואית (אחוז הנכות); פוטנציאל ההשתכרות/הכנסה של הנפגע; מקצועו/תפקידו של הנפגע; המשמעות התפקודית של הנכות הרפואית (דהיינו, באיזה אופן הנכות/הפציעה משפיעים וישפיעו על היכולת של הנפגע לעבוד); הפסדי השכר שנגרמו לנפגע ממועד התאונה ועד למועד הגשת התביעה; הפגיעה העתידית בשכר (הפסדי השכר העתידיים); הוצאות בגין טיפולים רפואיים (לרבות הוצאות עתידיות); הצורך בעזרה ועלויות העזרה (למשל, אם עקב התאונה יש צורך בעזרה בניקיון הבית, עזרה בקניות, עזרה בהכנת/בישול אוכל וכו'); הוצאות בגין נסיעות לטיפולים רפואיים (לרבות הוצאות עתידיות); פיצוי בגין כאב וסבל (פיצוי המחושב לפי אחוז הנכות, גיל הנפגע ומספר ימי האשפוז בבית חולים). במקרים של פציעות קשות המחייבות שינויים בבית/דירה והתאמת המגורים לנפגע וצרכיו ניתן לתבוע גם בגין ההוצאות והעלויות הכרוכות בהתאמת המגורים..
סבל שנגרם בעקבות התאונה – עיקר גובה הפיצוי לסעיף זה נתון בהתאם לגילו של הנפגע. ככל שיהיה צעיר יותר כך הפיצוי יהיה גבוה יותר כיוון שייאלץ לחיות זמן רב יותר עם הנכות.
סוג ומהות הנכות – ככל שהנכות פוגעת יותר בתפקודו הפיזי של הנפגע כך הפיצויים יהיו גבוהים יותר.
הפסדי שכר בעבר – פיצויים הניתנים על כל פרק זמן שהעובד שהה בהחלמה ונעדר מעבודתו (היעדרות מלאה או חלקית) בין אם שכיר או עצמאי.
הפסדי שכר עתידיים – פיצוי עבור הפגיעה האפשרית והעתידית בשכר/הכנסה של הנפגע עקב התאונה ועד גיל הפרישה.
עזרה מגורם שלישי – במידה וניתן להוכיח זאת באמצעות אסמכתא אותה מגיש עורך דינה של המשפחה, כל העזרה שהמשפחה השקיעה בטיפול בפצוע תחושב גם היא כחלק מהפיצויים.
התאמת דיור – הרכבת רמפה, הרחבת פתח הכניסה ודלתות לכיסא גלגלים וכו'. כל ההוצאות האלו גם נכללות בחישוב הפיצויים הכללי.

תביעת שאירים (הורים של קטין שנהרג בתאונה קטלנית)

תביעה זו מתייחסת לזכותם של הורים לילד שנהרג בתאונת דרכים קטלנית לתבוע את חברת הביטוח. התביעה מוגדרת בחוק כפיצוי על הפסדי החיסכון אותו יכול היה לחסוך הקטין בימי חייו אילולא היה נהרג בתאונת הדרכים. מאחר ואין אפשרות לדעת כמה היה משתכר, החישוב מביא בחשבון כי הקטין היה משתכר בגובה השכר הממוצע במשק עד לגיל הפרישה, וכי החיסכון היה עומד על כ- 30% משכר זה

לקבלת פיצויים לאחר תאונת דרכים קטלנית חשוב לשכור עורך דין תאונות דרכים מקצועי ומיומן לטיפול בנושא לזכייה במלוא הפיצויים המגיעים למשפחתו של הנפגע.