פיצויים לנפגעי תאונות דרכים

במקרים של נפגעי תאונות דרכים קשה לדבר על 'צד חיובי', אולם, המחוקק מתייחס לתאונת דרכים כאל מקרה פרטי, וכבר ב-1975 נחקק חוק הנוגע ספציפית לנפגעי תאונות דרכים ולפיצויים להם הם זכאי, הוקם מנגנון שלם המוודא שכל נפגע הזכאי לפיצוי, יקבל אותו. כך באופן פרדוקסלי, ביחס לתאונות ופגיעות אחרות, מצבם של נפגעי תאונות הדרכים (לפחות בזירה המשפטית ומבחינת 'הזכויות') טוב מזה של נפגעי תאונות אחרות, או של בעלי נכות עקב בעיה רפואית כזו או אחרת.

במהלך שנת 2017 נהרגו בישראל 362 איש בתאונות דרכים. אם הנתון הקשה הזה של כמעט הרוג ליום מזעזע אתכם כדאי שתיקחו בחשבון שמדובר רק בקצה הקרחון, כי בכל שנה נפגעים בישראל אלפי אנשים בתאונות דרכים. למרבה המזל רובם ישרדו את הפגיעה הראשונית, למרבה הצער בעקבות התאונה רבים מהם יסבלו מנזק ישיר ועקיף למשך כל חייהם.

בשונה מפגיעות אחרות, חלק מהמנגנון שנועד להבטיח פיצוי לנפגעי תאונות כולל מארג ביטוחי שמכסה כל נפגע תאונות דרכים בכל סיטואציה. בנדבך הראשון כל רכב חייב להיות מבוטח ב-'ביטוח חובה'. 'ביטוח חובה' מכסה כל פגיעה רפואית (גופנית או נפשית) שנגרמת כתוצאה מתאונת דרכים של המעורבים בה. כידוע, יש מקרים שבהם נהגים יתרשלו וינהגו ללא 'ביטוח חובה' בתוקף, יש גם מקרים של תאונות פגע וברח. המחוקק נתן דעתו גם לסיטואציה הזו ויצר שכבת ביטחון בדמות קרן בשם 'קרנית' שתפצה את מי שנפגע ואין לו כתובת ישירה לתביעה.

לא משנה מי אשם

המשמעות היא שכל מי שנפגע מתאונת דרכים ויכול להוכיח את זה יזכה בפיצוי. המחוקק ניתק לחלוטין את סוגיית האשמה והאחריות מסוגיית הפיצוי בגין הפגיעה הרפואית. לצורך העניין אדם יכול לנהוג שיכור, ללא ביטוח וללא רישיון נהיגה תקף, להתהפך עם הרכב ולשבור את המפרקת. הוא יקבל פיצוי מלא ללא קשר לאחריותו הפלילית.

אגב, ללא קשר לפיצוי הוא יישפט וייענש בחומרה בשל המשמעות הפלילית של מעשיו – אבל, כאמור, זה ישפיע על הפיצוי בגין הפגיעה.

הבעיות מתחילות דווקא בפגיעות הקטנות בתאונות לא מתועדות

עצירת פתאום שבגינה נגרמה פציעת 'ויפלאש', או הולך רגל שספג 'מכה יבשה' ממכונית שיצאה מחניה והחליט לא לעשות מזה עניין. טבען של פגיעות כאלה שהן צצות בהמשך, וללא 'תיעוד' (רפואי ומשטרתי) קשה מאוד לבסס תביעה. לכן, בכל מקרה של פגיעה או חשש לפגיעה בתאונה, חשוב לפנות לחדר מיון ולתעד את האירוע.

איך קובעים את גובה הפיצויים

בחישוב קר סכום הפיצויים נקבע על פי חמרת פציעות הגוף והנזק לרכוש. הערכת רכוש הינה קלה באופן יחסי ושמאים מוסמכים יודעו לתת לכם מספרים שככל הנראה יתקבלו בהסכמה על ידי חסרות הביטוח השונות.

בעניין פציעות גוף המצב מסובך הרבה יותר, אין שנתונים, מחירי שוק או מחיר חלפים שניתן פשוט לסגום. אתגר נוסף הוא ההשפעה השונה של הפציעה על כל בן אדם. לדוגמא, תאונת דרכים בה איבד הנפגע רגל תראה אחרת במקרה של ספורטאי צעיר שאיבד קריירה לעומת מקרה דומה עבור פנסיונר מבוגר. הקריירה האבודה, הפסדי הכספים הפוטנציאליים והמשמעות המנטלית יראו אחרת בכל אחד מהמקרים.

להלן הגורמים העיקריים המשפיעים על חישובי גובה פיצויים:

  • עלויות הטיפולים הרפואיים
  • הפסדי שכר באופן ישיר ובאופן עקיף (עתידי)
  • כאב וסבל
  • נזקים וקבועים ונכויות
  • סבל רגשי 

 

למידע נוסף וייעוץ מקצועי עם עו"ד העוסק ומתמחה בנזקי גוף אתם מוזמנים לפנות למשרד עורכי הדין דביר-לוין | צרו קשר >

תקריב תאונת דרכים בין שני רכבים