נזקי גוף הם שם כללי למגוון רחב מאוד של נזקים, שעלולים להיגרם לאדם במגוון דרכים, אולם מה שמשותף לכל הפגיעות הללו, למעט תאונות הדרכים, בהן החוק קובע כי התביעה תוגש נגד הנהג ומבטחת הרכב, הוא שאין בשאר התאונות גורם ספציפי לתאונה, שמוטלת עליו האחריות לגרימת הנזק והאחריות לפצות את הנפגע. בכל תאונה ותאונה הגורמים לנזקי גוף יש לאתר את המזיק, גורם הנזק.

במידה ואדם רוצה לתבוע פיצויים בגין נזקי גוף, עליו להוכיח כי קיים מזיק ספציפי, אשר באשמתו או בשל רשלנותו נגרמו לו נזקי גוף. משמעות הדבר היא, שלא מספיק להוכיח כי נגרם נזק גופני או נפשי, אלא נדרש בנוסף גם להוכיח כי יש גוף או אדם שאחראים לנזק וכי יש קשר סיבתי בין המעשה או המחדל שנעשו ובין הנזק שנגרם.

מתי זכאים לפיצויים בגין נזקי גוף?

דוגמאות לתביעות נזקי גוף

  • עובר אורח שנפצע באזור של אתר בניה כתוצאה מרשלנות של מבצע עבודת הבניה כמו חבלה בריצוף המדרכה ללא גידור או ללא הצבת שלט אזהרה על הסכנות הטמונות באזור אתר הבנייה יוכל לתבוע את החברה הקבלנית שעובדת באתר.
  • לקוח שמועד בגלל רצפה רטובה או שמנונית ומחליקה בבית עסק יוכל לתבוע את בעל העסק, אם לא ננקטו אמצעים למניעת החלקה ולא הוצבו שלטי אזהרה.
  • אישה שטיילה ברחוב ונפלה לבור ביוב פתוח שלא היה מגודר, ילד שרכב על אופניים בשביל המיועד לכך ונפל עקב עמוד שהוצב במרכז השביל ורוכב אופנוע (ללא ביטוח חובה) שהחליק ונפצע כתוצאה מכתם שמן שהיה על הכביש זמן רב ולא טופל על ידי הרשות המקומית – כל אלה יוכלו להגיש תביעה נגד המועצה המקומית או העירייה שאחראית על האזור שבו אירעה התאונה, בטענה שהתרשלה ולא פעלה למנוע את אירוע התאונה.
  • יורשיו של אדם שטבע בים יוכלו לתבוע את העירייה או את הרשות המקומית אם יוכיחו שלא הוצבו שלטי אזהרה שמזהירים מפני רחצה בים במקום שאיננו חוף רחצה מוכרז או שלטים שמתריעים כי אין שירותי הצלה והרחצה אסורה.
  • אורח שהחליק או מעד על מדרגות בית המלון שבו התארח יוכל לקבל פיצויים מבית המלון, אם יוכיח שהמדרגות לא הותקנו על פי דרישות התקן, או שלא הותקנו בהן אמצעים למניעת החלקה כנדרש או אף אם לא הותקן מעקה תקני בצד המדרגות. 
  • אדם שנגרמו לו נזקי גוף עקב טיפול רפואי או אבחנה רפואית לא נכונים ורשלניים יוכל לתבוע את המוסד בו טופל בגין רשלנות רפואית.
  • וכן הלאה…

אם כך, נזקי גוף עלולים להיגרם עקב מכלול רב של מעשים רשלניים של גורמים שונים רבים כמו בעלי מקצוע בתחומים שונים, רשויות מקומיות, קבלנים, מהנדסים, רופאים וכו'.

מה באשר לתאונות עבודה?

כל המקרים שציינו לעיל עלולים להתרחש גם במסגרת העבודה, ותביעתו של מי שנפגע במהלך עבודתו או במקום העבודה בו הוא מועסק, מוגדרת כתאונת עבודה, והאחריות מוטלת גם על המעסיק, ולעתים גם על גורמים אחרים שהתרשלו וגרמו לנזק, ולכן במקרים אלו יש לבחון את האפשרות להגיש תביעה נזיקית נגד המעסיק וגם נגד גורמים מזיקים אחרים שהיו מעורבים בגרימת התאונה ובגרימת הנזק.

להבדיל מתביעה שמוגשת לביטוח לאומי, בתביעת נזיקין נגד המעביד בגין נזקי גוף נדרש מהנפגע להוכיח את רשלנות המעסיק, שגרמה לתאונה, כמו פיקוח לא נאות, אי הקפדה על הוראות בטיחות, הדרכה לא טובה לפני ביצוע העבודה, העדר אמצעי מיגון מתאימים לביצוע העבודה, בדיקת תקינות מכונות וכדו'.

בדרך כלל בית המשפט נוטה לפסוק בתביעת עובד נגד מעבידו בגין תאונת עבודה לטובת העובד, שכן ההנחה היא שבזמן שהוא עבד הוא פעל לטובתו של המעסיק ועל מנת לקדם את האינטרסים של המעסיק, וכן מוטלת על המעסיק החובה לדאוג לשלומו ולבטיחותו של העובד.

דוגמאות לתאונות עבודה שעלולות להיגרם כתוצאה מרשלנות המעסיק: 

  • חדירת חומר מסוכן לריאות בגלל שלא סופקה מסיכה מתאימה לעובד.
  • עובד שנפל מפיגום או מסולם בעת ביצוע עבודה בגובה בלא גידור מתאים או חגורת בטיחות.
  • עובד שנחתך ממכונה לא מגודרת בעת ביצוע עבודתו.
  • עובד שנפגע בגבו מכיוון שנדרש להרים משקל כבד.
  • חדירת אבקה או שבב לעין של עובד בגלל שלא סופקו לו משקפי מגן.

מה ההבדל בין נזקי רכוש לנזקי גוף באשר למימוש הזכויות?

להבדיל מנזקי רכוש, בהם ניתן למדוד נזקים ישירים ועקיפים ועל פיהם לחשב את גובה הפיצויים, כאשר עוסקים בתביעות בגין נזקי גוף, גובה הפיצוי שמגיע לנפגע נקבע בעיקר על סמך אחוזי הנכות שנקבעים לתובע בצד גורמים נוספים כמו ימי מחלה שנקבעו לו בעבר, סוג עבודתו של התובע (פיזית או פקידותית) וכו', אשר על פיהם נפסקים הפיצויים בשל הנזק העיקרי בגינו יש לפצות את התובע, שהוא הפסד כושר עבודה. לצד  הפיצויים בגין הפסד כושר עבודה והפסדי השכר נפסקים פיצויים גם בגין נזקים אחרים כמו כאב וסבל, הוצאות רפואיות, הוצאות עבור עזרה מצד שלישי, הוצאות נסיעה ועוד. נזקים אלו אינם ניתנים למדידה ואומדן מדויקים ועל כן חשוב שעו"ד מומחה בתביעות נזקי גוף יציג את הנזקים שנגרמו לתובע בפני בית המשפט.

החשיבות של יעוץ וליווי מקצועי בתביעות נזקי גוף

בכדי להבטיח שהנפגע יממש את כל זכויותיו ויקבל את סכום הפיצויים הגבוה ביותר שמגיע לו על פי החוק, חשוב שהנפגע יפנה לעורך דין מקצועי, בעל ניסיון ומוניטין בתביעות נזיקין. 

חשוב לזכור, שבכדי לקבל פיצויים בגין נזקי גוף, שאינם בגין תאונת דרכים, הנפגע חייב להוכיח את אשמת הגורם האחראי, ולכן כדאי מאוד להיעזר בעורך דין המתמחה בתביעות בגין נזקי גוף.

אם ניזוקתם במרחב הציבורי או הפרטי עקב מעשה רשלני, או אם הנזק הנו כתוצאה מטיפול רפואי או במסגרת תאונת עבודה, כדאי שתזכו לייצוג הטוב ביותר על  ידי עורך דין המומחה בתחום נזקי הגוף כך שלאחר פציעה, תוכלו להתרכז בהחלמה ובחזרה לשגרה, בעוד המומחים בתביעות נזקי גוף ותאונות עבודה ידאגו למימוש תביעתכם כנגד המזיק לקבלת פיצויים.