אם נפגעתם במסגרת תאונת עבודה, עליכם לנצל את הזמן השאול, מכיוון שהפעולות שתנקטו ישפיעו במידה רבה על זכאותכם לקבלת הזכויות שלכם ואפשרותכם למצות אותם באופן מלא.

אילו סוגי תאונות נחשבות כתאונות עבודה?

קיימות מספר הרחבות, שמפרטות את הגדרתן של תאונות עבודה. העיקריות שבהן:

• כל תאונה שהתרחשה בזמן העבודה או במקום העבודה או בעקבות סיכוני מקום העבודה
  • כל תאונה שהתרחשה בדרך לעבודה או בדרך מהעבודה לבית או לעבודה אחרת, כולל עצירת התרעננות באמצע הדרך
  • תאונה שקרתה לעובד במקום העבודה או בסמוך למקום העבודה בעקבות הגנה או הצלה של גוף או רכוש או ניסיון להגנה או הצלה של גוף או רכוש
  • תאונה שנגרמה על ידי אדם אחר באמצעות חפץ שנמצא במקום העבודה או בסמוך למקום העבודה

מהן הפעולות שעליכם לנקוט אם נפגעתם במסגרת תאונת עבודה?

1.        דווחו על התאונה למעסיק בהקדם, כדי לאשר את נסיבות התאונה במסגרת הטפסים שמועברים אל המוסד לביטוח לאומי

ראשית, עליכם ליידע את המעסיק על התרחשות התאונה ולפרט את כל נסיבות האירוע. הפעולה הזו חייבת להיעשות בהקדם מאחר והמעסיק צריך לאשר את נסיבות התאונה במסגרת הטפסים שמועברים אל המוסד לביטוח לאומי. הדיווח למעסיק חשוב במיוחד במקרים בהם התאונה התרחשה מחוץ למקום העבודה, מכיוון שללא הדיווח על התאונה הוא לא יהיה מודע לה.

2.      דווחו על התאונה לביטוח לאומי בהקדם, כדי להבטיח את זכאותכם לקבלת מלוא הפיצויים שמגיעים לכם על פי חוק

גם הדיווח לביטוח לאומי חייב להיעשות כמה שיותר מוקדם, מכיוון שהזמן שעובר בין מועד התרחשות התאונה למועד הדיווח עלול להשפיע על גובה הפיצויים שתקבלו. במידה והתאונה תדווח לביטוח לאומי למעלה משנה ממועד התרחשות התאונה, לא תהיו זכאים לכל כספי הפיצויים שמגיעים לכם. עם זאת, לא כדאי לרוץ לדווח לביטוח לאומי על התאונה ועל הפגיעות שנגרמו לכם לפני שהבנתם כיצד השפיעה עליכם התאונה.

לעתים פגיעות עלולות לצוץ מספר ימים או שבועות לאחר התרחשות התאונה, ולכן כדאי לערוך בירור רפואי מסודר ולא למהר להגיש טופס תביעה למוסד לביטוח לאומי.

3.      דייקו בפרטים שמדווחים לביטוח לאומי כדי לשמור על אמינותכם מול בית המשפט

חשוב מאוד לדייק בכל פרטי הפרטים שמדווחים למוסד לביטוח לאומי, מכיוון שבתביעה שתוגש לבית המשפט בשלב מאוחר יותר צריכים להופיע פרטים זהים. בבית המשפט ייבחנו פרטי נסיבות האירוע לפני ולפנים, ואינו רואה בעין יפה פרטים שהושמטו ולפתע מדווחים במעמד בית המשפט.

4.      גייסו עדים שיתמכו בגרסתכם ויאשרו את אמיתות הדיווח שלכם

בדיווח שתמסרו למוסד לביטוח לאומי הקפידו על פירוט העדים לתאונת העבודה, שכן הצגת עדים במפתיע במעמד בית המשפט יפגע באמינותכם ועלול להציף תהיות באשר לאמיתות הגרסה שלכם. לכן חשוב לבחון היטב מי היו הנוכחים בעת התרחשות התאונה. כמו כן, מכיוון שלעדים בתאונה עשויה להיות תרומה גדולה לגרסה שתציגו בבית המשפט, כדאי לגייס אותם מוקדם ככל האפשר, כך שיוכלו לסייע לכם.

5.      בפנייתכם לקבלת טיפול רפואי דווחו על תאונת עבודה כדי לקבל כיסוי על הטיפולים, התרופות ויתר ההוצאות הרפואיות שיידרשו מכם

לאחר התאונה מומלץ להתפנות לקבלת טיפול רפואי. אם הפגיעה שלכם קלה תוכלו לפנות לרופא המשפחה. במקרים חמורים או מורכבים מומלץ לפנות לבית החולים ולרופאים מומחים אם יש בכך צורך. בכל ביקור, הליך או בדיקה ציינו שנפגעתם בתאונת עבודה, וודאו שבסיכום הביקור או בהמלצה מצוין שנפגעתם בתאונת עבודה יחד עם תאריך התאונה. כך תבטיחו את הכיסוי לכל ההוצאות הרפואיות שיידרשו מכם לצורך ביצוע בדיקות והליכים רפואיים, רכישת תרופות ואביזרי שיקום, נסיעות לבדיקות וטיפולים וכו' ותוודאו שתקבלו החזרים מהמוסד לביטוח לאומי ומהביטוחים הפרטיים שלכם, אם ישנם.

6.      תעדו את כל הניירת הרפואית שרלוונטית לתאונה

בהמשך לסעיף הקודם, אספו ושמרו את כל הניירת הרפואית שנוגעת לתאונה- אישור על ימי מחלה, סיכומי ביקורים, בדיקות רפואיות, מרשמים, קבלות, טפסי שחרור מאשפוז או מהליכים רפואיים, חוות דעת של מומחים, המלצות רופא ועוד. כל הטפסים הללו ישמשו אתכם לצורך קבלת החזרים מהמוסד לביטוח לאומי ומהביטוחים הפרטיים שלכם, אם ישנם, ולצורך וועדות רפואיות לקביעת אי כושר, אחוזי נכות, בעיות בניידות וכדו'.

את כל המסמכים הללו תידרשו להגיש יחד עם טופס התביעה לתשלום דמי פגיעה והודעה על פגיעה בעבודה (טופס 211) לצד פרטים נוספים שעליכם למלא- פרטים אישיים, פרטי המעסיק, נסיבות התאונה, העדים לתאונה ועוד.

7.      פרטו את כל הפגיעות שנגרמו לכם כתוצאה מהתאונה- רק בהן המוסד לביטוח לאומי ידון לצורך קביעת זכאותכם

בתביעה שאתם מפנים למוסד לביטוח לאומי הקפידו לפרט את כל הפציעות והפגיעות שנגרמו לכם במסגרת התאונה- האיברים, מערכות הגוף והתפקודים השונים שנפגעו. בהתאם לדיווח יקבע המוסד לביטוח לאומי באלו מהפגיעות הללו הוא מכיר, ובהתאם להחלטתו תיקבע זכאותכם לפיצויים ולכיסוי רפואי.

ניתן יהיה להוסיף פגיעות נוספות בהמשך הדרך, אך לצורך העניין ייקבעו וועדות רפואיות נוספות וההליך יתפרס על פני תקופה ארוכה יותר. בכל מקרה, ניתן יהיה להגיש החמרת מצב על פגיעות קיימות מידי שנה.

8.      התייעצו עם עורך דין לפני מילוי הסעיף באשר להגשת התביעה לבית המשפט

בטופס התביעה שתגישו למוסד לביטוח לאומי תישאלו האם בכוונתכם להגיש תביעה לבית המשפט עקב תאונת העבודה שאירעה. בטרם תתנו תשובתכם מומלץ להתייעץ עם עורך דין מומחה לתאונות עבודה, שיסייע לכם לבחון אפשרויות נוספות לקבלת פיצוי על הפגיעות שנגרמו לכם בעקבות התאונה. חשוב מאוד לבחון את כל הפרטים ונסיבות התאונה לפני שמשיבים על סעיף זה.

9.      בקשו שתיקבע לכם דרגת נכות בגין הפגיעה מהתאונה

באפשרותכם לנצל את זכאותכם לקבלת תשלום של דמי פגיעה עד 91 ימי מחלה, שמחושבים בגובה 75% מהשכר הממוצע שהשתכרתם במהלך 3 החודשים שקדמו למועד התרחשות התאונה. במקרים בהם נגרמו לכם פגיעות חמורות, שפגעו בתפקודכם ובבריאותכם באופן משמעותי למשך יותר מ- 90 יום, באפשרותכם לפנות למוסד לביטוח לאומי לצורך קביעת דרגת נכות. זה ידרוש מכם להגיע אל וועדה רפואית לצורך בדיקת מומחה, שיבחן את פגיעתכם ויקבע האם אתם זכאים לקביעת דרגת נכות, ואם כן מהי.

לוועדה זו מומלץ להגיע יחד עם עורך דין שמתמחה בייצוג בוועדות רפואיות מטעם המוסד לביטוח לאומי, שיוכל גם להכין אתכם לוועדה וגם ללוות ולייצג אתכם במהלכה. עורך דין שמכיר את אופן התנהלות הוועדה ואת השיקולים השונים שמנחים אותה יבטיח לכם סיכויים טובים יותר למצות את זכאותכם מאשר אם תיגשו לוועדה בגפכם.

10.   פגיעה בשכר העבודה שלכם בעקבות תאונת העבודה תזכה אתכם בפיצוי נוסף

תקנה 15 מאפשרת למוסד לביטוח לאומי להעלות את דרגת הנכות שלכם, בתנאי שתצליחו להוכיח שהשכר שלכם נפגע כתוצאה מהתאונה או מהפגיעות שנגרמו לכם בעקבותיה.

חשוב לדעת, שכל הפעולות שציינו לעיל נוגעות לתאונות עבודה נקודתיות, שמתרחשות בנקודת זמן מסוימת, ואין הן נוגעות למחלות מקצוע, שנגרמות כתוצאה מתנאי העבודה ואופן העבודה.

מחלות מקצוע דורשות התייעצות עם רופא תעסוקתי ודורשות דיון בנפרד מפגיעות שנגרמו עקב תאונות עבודה