להבדיל מתאונות דרכים, בהן לא נדרש להגיש חוות דעת של רופא מומחה יחד עם כתב התביעה, כאשר עוסקים בתביעות נזקי גוף, שנגרמו עקב תאונה שאיננה תאונת דרכים כגון אירוע שגרם לפגיעה ונכות, מחלת מקצוע עקב חשיפה לחומרים מזיקים, נפילה עקב מכשול במרחב הציבורי או הפרטי או רשלנות רפואית וכו', נדרש מהתובע להגיש את כתב התביעה עם חוות דעת של רופא מומחה, שמתייחסת לנזקים הגופניים או הנפשיים שנגרמו לו, מאבחנת את הפגיעה, קובעת את הנכות הרפואית ואת הקשר הסיבתי בין האירוע בגינו מוגשת התביעה ובין הנכות שנגרמה ומציינת את ההשלכות התפקודיות של הפגיעה. מכיוון שבתביעת נזקי גוף יש להוכיח את הרשלנות של הגוף האחראי לתאונה, על חוות הדעת הרפואית לכלול טענות עובדתיות היוצרות קשר סיבתי בין האירוע ובין הנזק הגופני והנכות שנגרמו.

תביעות נזקי גוף שמוגשות באופן שגוי עלולות לפגוע בסיכויי התביעה, ואף לגרום לדחייתה, ולכן תמיד כדאי להתייעץ ולהיעזר בעורך דין מומחה בנזקי גוף עם ניסיון ומוניטין, שיכול להנחות את הנפגע כיצד לנהוג צעד אחר צעד בתביעת נזקי גוף.

האמור לעיל רלוונטי בכל תביעה בגין נזקי גוף, לרבות תביעת תלמידים עד סוף כתה י"ב, אלא שלתלמידים שנגרמה להם נכות יש אפשרות לתבוע בנוסף לתביעה כנגד המזיק,  גם את המבטחת של התלמידים בפוליסת ביטוח תלמידים שהייתה רלוונטית במועד התאונה.

במידה והנפגע ניזוק בתאונת דרכים, אין לצרף לתיק התביעה חוות דעת רפואית, ובמרבית המקרים אחוזי הנכות ייקבעו על ידי רופא מומחה שימונה מטעם בית המשפט.

חשיבותה של חוות הדעת הרפואית

חוות הדעת הרפואית בתביעת נזקי גוף מהווה מרכיב מאוד חשוב ואף מכריע, שיכול להשפיע על קבלת התביעה והיקף הפיצויים, שכן חוות הדעת קובעת הן את האבחנה הרפואית בגין הפציעה וחומרתה והן את שיעור אחוזי הנכות והשלכותיה מבחינה תפקודית, רפואית, כלכלית ותעסוקתית, וככל שהנפגע צעיר יותר, המרכיב העיקרי בחוות הדעת, אחוזי הנכות, עשוי להוסיף סכומי כסף גבוהים לתביעת הפיצויים בגין הפסד כושר העבודה וההשתכרות בעתיד.

רופאים מומחים נוספים ממונים על ידי עורכי הדין של הגוף שנתבע ובודקים את התובע. המטרה שלהם היא לסתור את קביעת המומחה שנתן חוות דעת מטעם התביעה, וכתוצאה מכך, לעתים קרובות המומחים עלולים להיות חלוקים בדעתם. במקרים בהם אין תמימות דעים בין המומחים מטעם התביעה ומטעם הנתבעים, בית המשפט ממנה מומחים מטעמו. מסיבה זו חשוב מאוד לבחור במומחה בעל מוניטין, שמתמחה בתחום הנזקים הגופניים הספציפיים של התובע ומוכר כרופא בעל מוניטין שעוסק במתן חוות דעת בתביעות נזקי גוף.

חשוב לציין, שבנוסף על חוות הדעת שמוגשת על ידי התובע, הוא מגיש לבית המשפט גם רישומים רפואיים של הרופאים שטיפלו בו אודות הנזקים הרפואיים שנגרמו לו והטיפולים שעבר. המומחים הרפואיים שבודקים את התובע גם  מטעמו וגם מטעם הנתבעים מעיינים בחומר הרפואי ועל כן יש חשיבות רבה גם לתלונות  התובע בפני רופאיו, הבדיקות שערך והממצאים שקבעו הרופאים המטפלים.

המומחים מטעם הגוף הנתבע או מטעם בית המשפט רשאים לבצע בדיקות, לשאול את המטופל שאלות, להפנות אותו למכוני הדמיה ובדיקות עזר נוספות, ועל כן יש מקום להכנת התובע לקראת בדיקתו אצל המומחים ותדרוכו כיצד עליו לפרט את נזקיו, קשייו, מכאוביו ומגבלותיו.

בית המשפט אינו חייב לקבל את חוות הדעת של המומחים, הן מטעם התביעה, הן מטעם הנתבעים והן של המומחה מטעם בית המשפט. כאשר יש פער גדול בין קביעות חוות הדעת מטעם התובע ובין אלו של המומחה מטעם הנתבעים, בדרך כלל בית המשפט ימנה מומחה רפואי מטעמו. חשוב לציין כי גם המומחה מטעם בית המשפט איננו "הפוסק האחרון" שכן בנסיבות מסוימות בית המשפט  יכול שלא לקבל את קביעת המומחה מטעמו ובאפשרותו לפסוק באופן שסותר את חוות הדעת של המומחה מטעמו, שכן בית המשפט הנו "הפוסק האחרון" כאשר כל חוות דעת, גם של הצדדים וגם של המומחה מטעם בית המשפט הנן כלי עזר לבית המשפט.

כאשר תובע נפגע בתאונה ונגרמים לו נזקים גופניים ונפשיים בתחומי רפואה שונים, בתביעת נזקי גוף עליו להגיש מספר חוות דעת בתחומי הרפואה השונים. לדוגמא כאשר התובע עבר גם חבלת ראש וגם נגרמו לו שברים בגפיים, אורתופד יקבע נכות בגין השברים בגפיים ונוירולוג יקבע את הנכות בגין פגיעת הראש.

במקרים מורכבים בהם נזקי הגוף גרמו לנזקים משניים, כמו התפרצות מחלה אוטואימונית לדוגמה, יש להוכיח את הקשר הסיבתי שבין הפציעה להתפרצות המחלה. במקרים אלו כדאי להיעזר בעורך דין שהוא איש מקצוע מהשורה הראשונה, שמנוסה בהוכחת תביעות מסוג זה ויכול להוביל את תיק התביעה בביטחון ובמקצועיות.

איך מתכוננים לבדיקת רופא מומחה?

בדיקה אצל רופא מומחה לצורך קביעת אחוזי נכות, חומרת הפציעה והשלכותיה מצריכה הכנה מוקדמת של התובע ועל כן עליו להיות מוכן ככל שניתן, הן במתן מענה על שאלות המומחה והן באופן שבו עליו להתנהג במהלך הבדיקה.

ליווי של עורך דין המתמחה בתביעות בגין נזקי גוף מאפשר לתובע להיות שקט ולהגיע מוכן לבדיקה, מכיוון שעורך הדין מכין אותו לקראת בדיקת המומחה, מציג בפניו שאלות שהמומחה עשוי לשאול אותו ומתאר בפניו את הבדיקות שהוא צפוי לעבור במהלך הבדיקה, כך שלא צפויות לו הפתעות והוא מגיע לבדיקה מוכן ורגוע גם מהבחינה הנפשית.

בנוסף על הכנת החומר הרפואי לעיון המומחה הרפואי ותדרוך התובע לקראת הבדיקה, עורך דין שמתמחה בתביעות נזקי גוף יודע להדגיש בפני התובע את הנושאים הספציפיים עליהם עליו להתמקד בעת הבדיקה בכדי להגדיל את סיכויי התביעה ולהבטיח את גובה הפיצויים המרבי שמגיע לו על פי חוק.