ריבוי האופניים החשמליים, העדר תשתית מסודרת לרוכבי האופניים, חקיקה לא מסודרת והעדר אכיפה מביאים לעלייה משמעותית של מספר תאונות הדרכים שאנו עדים להן בכביש או במדרכה.

מידי שנה עולה מספר התאונות שבהן מעורבים אופניים חשמליים, ובהתאמה עולה גם מספר הנפגעים ומספר ההרוגים.

בין שהפגיעה ברוכבים עצמם, בהולכי רגל או בנהגים אחרים, תאונות אופניים חשמליים גורמות לפציעות קשות, וללא כיסוי ביטוחי, הרוכב עלול למצוא את עצמו חשוף לסיכונים משפטיים, תביעות בגין נזקי גוף ועוד.

מה קובע חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים באשר לרוכבי אופניים חשמליים?

חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים (הפלת"ד) מסדיר את הפיצויים המגיעים לכל מי שנפגע מכלי רכב מנועי ללא תלות באשמת התאונה והאחריות לה.

החוק אינו חל על אופניים חשמליים מכיוון שהם לא נמנים תחת ההגדרה של רכב מנועי. משמעות הדבר היא, שכל רוכב שמעורב בתאונת דרכים ופוגע בהולך רגל או בנהגים אחרים בכביש חשוף לתביעות נזיקין, שעלולות לעלות לו עשרות ומאות אלפי שקלים עבור פיצויים בגין כאב וסבל, הוצאות רפואיות, נכות, הפסדי שכר ועוד.

במקרים אלו עלול בית המשפט לקבוע כי הרוכב התרשל, ולכן אחראי לגרימת התאונה, מה שעלול לגרור קביעה כי אינו זכאי לפיצוי כספי כלל.

מה קובע החוק במקרים בהם רוכב האופניים נפגע על ידי רכב אחר?

מכיוון שאופניים חשמליים אינם מוגדרים ככלי רכב מנועי, כאשר רוכב אופניים נפגע בתאונה על ידי רכב אחר (משאית, אוטובוס, מכונית…), הוא מוגדר כהולך רגל, ובאפשרותו לתבוע את הביטוח של הרכב הפוגע,במסגרת חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, ללא תלות באשמת התאונה ומבלי לבחון את גורם הרשלנות.

תאונות ללא מעורבות רכב מנועי

כשרוכב אופניים חשמליים נפגע בתאונה שאינה מערבת כלי רכב אחרים, כמו נפילה בגלל בור בכביש, אבן שפה או כתם שמן במדרכה, הוא רשאי לתבוע את המועצה המקומית או העירייה במסגרת תביעת נזיקין בשל רשלנות מצידם. 

תאונות של תלמידים שרוכבים על אופניים חשמליים

במסגרת סעיף 6 (ד1) לחוק לימוד חובה נקבע כי כל תלמיד שזכאי לחינוך חינם מבוטח במסגרת ביטוח תאונות אישיות על ידי הרשות המקומית, אשר בתחום שיפוטה נמצא מוסד הלימוד בו לומד התלמיד. הביטוח כולל כיסויים עבור תאונות דרכים, ותקף לכל ימות השנה, לרבות חופשות וחופש גדול. כמו כן, הוא תקף לכל שעות היממה ואינו תלוי בנוכחות התלמיד במוסד החינוך. משמעות הדבר היא, שבכל מקרה שבו תלמיד מעורב בתאונת דרכים ההורים רשאים לתבוע את הביטוח שניתן לו במסגרת מוסד הלימוד בו הוא מתחנך.

עם זאת, במקרים רבים ביטוחי התלמידים מחריגים את תאונות הדרכים. לבדיקת זכאות התלמיד כדאי להתייעץ עם עורך דין שמתמחה בתיקי תאונות דרכים בהן מעורבים ילדים.

תאונות דרכים עם אופניים חשמליים בדרך לעבודה או בחזרה ממנה

תאונת דרכים שקורית בדרך לעבודה או בדרך חזרה ממנה או במהלכה (למשל, שליח שנפגע במהלך שליחות) מוגדרת כתאונת עבודה, ויש לדווח עליה למעסיק על מנת שיוכל להגיש בהקדם את הטפסים הרלוונטיים לביטוח לאומי להמשך טיפול.

במקרים אלו ייתכן כי תוגש תביעה גם לביטוח הלאומי וגם לחברת הביטוח של נהגים שהיו מעורבים בתאונה. בכל מקרה, כדאי להיעזר בייעוץ של עורך דין שמתמחה בייצוג נפגעי תאונות דרכים בתאונות עבודה על מנת לממש את מלוא הזכויות ולקבל את גובה הפיצויים המרבי.

תביעה של הביטוחים הפרטיים

אם רוכב האופניים רכש ביטוח באופן פרטי שמכסה תאונות אישיות, אובדן כושר וכדו', ניתן לתבוע את חברת הביטוח.

חשוב לדעת, במרבית המקרים חברות הביטוח ינסו להימנע מתשלום או שינסו לצמצם את גובה התשלום שמגיע לרוכב. על מנת לקבל את מלוא הפיצויים שמגיעים לנפגע מומלץ להתייעץ עם עורך דין שמתמחה בתאונות דרכים ובתביעות ביטוח.

כיצד כדאי לפעול במקרה של תאונת דרכים עם אופניים חשמליים?

כמו בכל תאונה, כדאי תמיד להיעזר בעורך דין מקצועי שמתמחה בתאונות דרכים.

בין הפעולות שכדאי לנקוט: פינוי למוקד חירום רפואי או בדיקה ראשונית אצל רופא המשפחה, דיווח למשטרה על התאונה, תיעוד נסיבות האירוע וגביית עדויות ותיעוד ושמירה של כל הבדיקות והממצאים הרפואיים, לרבות ההוצאות שנדרשו עבורן.

על מנת להגדיל את הסיכויים לזכות בתביעה ולקבל את גובה הפיצויים המרבי מומלץ להיעזר במומחה שינחה, ידריך וידאג לכל מה שנחוץ, כך שהנפגע יוכל להתרכז בהחלמה, בשיקום ובחזרה מהירה לשגרה.