פיצוי לרוכבי אופנוע ללא ביטוח חובה

רוכב אופנוע חסר ביטוח חובה יכול לתבוע פיצויים ויכול אף לקבל פיצוי רב יותר מהפיצויים המשולמים לרוכב אופנוע מבוטח.

לפי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים (חוק "הפלת"ד") כל אדם שנפגע בתאונת דרכים רשאי לתבוע את חברת הביטוח המבטחת את הרכב הפוגע, אך בהיעדר ביטוח חובה או כאשר ביטוח החובה אינו מכסה את התאונה (כגון רישיון נהיגה לא מתאים לרכב בו נהג הנפגע או בהיעדר רישיון נהיגה) רוכב אופנוע אינו יכול לתבוע את מבטח הרכב, ואף לא את הקרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים (קרנית), המפצה נפגעי תאונות דרכים שאין בידם לתבוע חברת ביטוח.

לרוכבי אופנוע חסר ביטוח יש אפשרות לתבוע מזיקים אשר גרמו לתאונה ואת מבטחיהם על פי פקודת הנזיקין. הם זכאים לתבוע נהג רכב צד ג' שפגע בהם ברשלנותו, כמו נהג שהתפרץ לצומת על אף הוראת תמרור או רמזור או כל נהג שגרם לתאונה ברשלנות ופגע ברוכב האופנוע.

רוכב אופנוע חסר ביטוח שיוכיח את אחריותו של נהג רכב צד ג' לאירוע התאונה, יזכה בפיצויים מחברת הביטוח של נהג הרכב צד ג'. תביעה כזו תנוהל לפי פקודת הנזיקין,  ובאם רוכב האופנוע יצליח להוכיח כי הנהג של רכב צד ג' נהג ברשלנות וכי הוא האחראי לאירוע התאונה, יקבל פיצוי על נזקי הגוף שנגרמו לו מחברת הביטוח של הרכב הפוגע.

רוכב אופנוע חסר ביטוח יכול לתבוע כל גורם אחר שלטענתו אחראי לתאונה וגרם לנזקיו. הוא יכול להגיש תביעה כנגד רשות מקומית או מע"צ כאשר התאונה ארעה עקב מפגע ממשי בכביש (למשל בור או מדרגה גבוהה באספלט). באם רוכב האופנוע חסר הביטוח יוכיח את רשלנותו של מי שאחראי לתקינות הכביש, ובית המשפט יקבע כי הלה התרשל ואחראי לתאונה, רוכב או רוכבי האופנוע יהיו זכאים לפיצוי על כל נזק גוף שנגרם להם.

יודגש כי בתביעה לפי  פקודת הנזיקין, הפיצויים עשויים להיות גבוהים יותר מאשר בתביעה כנגד חברת הביטוח המבטחת רכב ביטוח חובה.

הערה: כל האמור לעיל נכון גם לגבי נהגים ברכב רגיל ולא דווקא אופנועים ! גם נהג רכב ארבעה גלגלים (וכל רכב אחר) חסר ביטוח חובה,  זכאי להגיש תביעת נזיקין נגד גורמים אחרים אשר גרמו לתאונה, כמו נהגים אחרים, ובאם יוכיח את הרשלנות שלהם ואת אשמתם לאירוע התאונה, יזכה בפיצויים על כל נזק וכל נזק גוף שנגרם לו.

עצות חשובות לרוכב אופנוע שנפגע בתאונת דרכים ללא ביטוח חובה:

גם לאחר תאונה עם אופנוע חסר ביטוח אין לוותר מראש על האפשרות לקבל פיצויים, שכן יש אפשרות ממשית לקבל פיצויים אם יוכח כי מישהו אחר התרשל וגרם לתאונה.

גם לאחר תאונה עם אופנוע חסר ביטוח יש לאסוף מידית כל מידע ופרטים על נסיבות התאונה, לצלם את הגורמים האפשריים לאירוע התאונה, לקבל מהמשטרה את תיק החקירה והעדויות, לרשום כתובות של עדים – שכן מאוד יתכן שבכל אלה ימצאו הראיות הדרושות להוכחת אחריותו של גורם אחר לתאונה ולהוכחת זכאות רוכב האופנוע חסר הביטוח לפיצויים.

גם לאחר תאונה עם אופנוע חסר ביטוח יש לפנות בהקדם לעורך דין נזיקין או לעורך דין תאונות דרכים או עורך דין תאונות אופנוע המתמחה בתביעות נזיקין ותביעות לנזקי גוף, שכן בניהול נכון של המקרה יש סיכוי של ממש לזכות בפיצויים.